'Lesgeven is een passie!'


Dé reden dat iemand juf of meester wil worden is meestal dat diegene een enorme passie voor kinderen heeft. Die motivatie is universeel. Net zo goed als de uitdagingen en de hoge werkdruk om elke dag goed voorbereid voor de klas te staan. Zonder het enthousiasme en de veerkracht van leerkrachten zouden heel veel kinderen geen kans hebben op goed onderwijs.

We zijn dan ook ontzettend dankbaar voor zoveel doorzettingsvermogen van juffen en meesters in onze projectlanden. Vandaag, 5 oktober, is het de dag van de leraar en laten we je graag kennis maken met deze bijzondere mensen met hart voor kinderen.

 

Leerkracht Elisabeth: ‘We zijn rolmodellen voor kinderen’

De 31-jarige Elisabeth geeft les op een basisschool in Kenia. Ze doet het met hart en ziel en is meer dan een leerkracht. Naast lesgeven staat ze ook klaar voor de kinderen die vanwege armoede thuis te maken hebben met huiselijk geweld, gebrek aan voedsel en met ouders die niet altijd het nut van onderwijs inzien.

Elisabeth: “Lesgeven is een passie! Leerkrachten zijn de meest gelukkige mensen. Een leerkracht is een speciaal mens en ik zie het als een zegen van God dat ik dit werk mag doen. Het is hard werken. We krijgen een laag salaris en de school begint al om zes uur en duurt tot vier uur ’s middags. We spenderen heel veel tijd met kinderen. Daarom zijn we heel belangrijk en zijn we rolmodellen voor de kinderen. Daarom willen zoveel kinderen ook leerkracht worden.”

Wat is je droom voor je leerlingen?
“Ik wil heel graag dat deze kinderen een geslaagd leven krijgen. Dat ze het beter krijgen dan ikzelf. Ik ben leerkracht voor het basisonderwijs, maar deze kinderen hebben de kans om later dokter of ingenieur te worden. Ik hoop dat ik later als ik door een dokter wordt geholpen kan zeggen: ‘dat was mijn leerling! Daar ben ik trots op’.

Mijn droom is dat deze kinderen belangrijke mensen worden in ons land én daarbuiten. Door het dorpsprogramma van Red een Kind zijn kinderen in staat om naar school te komen. De eigenwaarde van kinderen is vaak erg laag. Ze denken: ik ben waardeloos. Maar we kunnen ze nu hoop geven. Als ze denken: ‘mijn vader of mijn moeder kan mij niet helpen’, dan weten ze dat iemand op school ze wel kan helpen. Dat is wat we de kinderen meegeven.”


Kleutermeester Morris: “Hier op school kunnen ze weer kind zijn”

De 25-jarige meester Morris uit Oeganda zet zich volledig in voor het kleuteronderwijs op zijn school. Zijn missie is dat kinderen leren door te spelen.

“Spelen is heel belangrijk voor kinderen. Als kinderen spelen vergeten ze andere dingen zoals honger en de zorgen van thuis. Hier op school kunnen ze weer kind zijn.” De kinderen gebruiken bijvoorbeeld gekleurde doppen om te leren tellen, maar ook om kleuren te leren. Na elke korte les, zingt Morris met de kinderen of gaan ze buiten een spel doen en lekker bewegen. “Thuis na schooltijd maak ik speelmateriaal voor school. Naast de doppen verzamel ik ook flessen voor muziekinstrumenten.

Ik ben opgeleid als leerkracht en weet hoe kinderen zich gedragen. Mijn motivatie is om ze volledig op te leiden. Het is belangrijk dat kinderen onderwijs krijgen. Dat is mijn droom voor de kinderen in dit gebied: dat ze de kans krijgen om naar school te gaan. En daarnaast wens ik ze toe dat ze door kunnen groeien zodat ze later een huis en een stuk eigen land hebben zodat ze zichzelf en hun familie kunnen voorzien in de basisbehoeften.”

Leerkracht Owen: “Onderwijs is de sleutel tot ontwikkeling”

Meester Owen (36 jaar) is leerkracht op een basisschool in Malawi. Hij geeft al acht jaar les in onder meer de vakken: Aardrijkskunde, Techniek, Geschiedenis, Wiskunde, Engels en Bijbelkennis. Zijn favoriete vakken zijn Geschiedenis en Aardrijkskunde.

“Ik vind het gewoon leuk om kinderen iets te leren. Het is wel hard werken want ik ren van klas naar klas. Er zijn hier veel uitdagingen zoals grote klassen. Ondanks de uitdagingen bereiken we veel. Er gaan meer kinderen naar school en kinderen starten ook eerder. Als ze drie of vier zijn gaan ze eerst naar de peuter- en kleuterschool en daarna stromen ze door naar de basisschool. Ik merk dat ouders gemakkelijker hun kinderen naar de peuter- en kleuterschool sturen. Daarnaast zien we dat meer leerlingen na de basisschool doorstromen naar de middelbare school.

Op onze school is gelijkheid voor iedereen belangrijk. Dat zien we terug in het aantal kinderen met een handicap dat nu ook naar school gaat. Onze visie is: er is nood onder deze kinderen dus moeten ze naar school kunnen. Speciaal voor kinderen in een rolstoel is onze school rolstoelvriendelijk gemaakt.”

Delen?

Altijd op de hoogte willen blijven?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief en ontvang via e-mail het laatste nieuws over de projecten en acties van Red een Kind

Ja! Houd mij op de hoogte