Het bedrijf levert producten zoals vlonderplanken, schuttingen en gevelbekleding die de klant thuis zelf kan installeren. De materialen worden, naar eigen ontwerp, in China geproduceerd. In december vloog Ruud met zijn compagnon naar de leveranciers en dat was een bijzondere reis. Hij had niet per se zin om te gaan. “Wat is er nou aan om fabrieken in China te bezoeken”? Maar Ruud werd overrompeld door de enorme gastvrijheid. “Alles werd geregeld”. Ook zag Ruud dat de Chinese fabrikanten trots zijn op hun land en hun bedrijf. Ze kijken niet op tegen de Europeanen, wat Ruud enigszins verwacht had, maar zijn juist zelfverzekerd en niet te onderschatten.
Ruuds doel was om een relatie op te bouwen met zijn leveranciers. “Zodat je een partnership krijgt, in plaats van ‘u vraagt, wij draaien’. Relatie is belangrijker dan de goedkoopste levering”. “Ik ben van de lange termijn”, zegt Ruud. “Daarom spreekt Red een Kind mij ook zo aan.”
Wat is je ‘why’?
“Allereerst wil ik een plek hebben om mijn talenten maximaal te benutten. Voor mij zijn dit mijn handelsgeest en creativiteit. Op een eigen plek kan ik ook iets teruggeven aan de maatschappij. Geld dat we verdienen is niet alleen van onszelf, maar daarmee kunnen we zaaien. Dat we dit moet composiet tuinmaterialen doen is eigenlijk toeval, het had (bijna) ieder ander product kunnen zijn.
Ik ben heel nuchter. Aan de ene kant leg ik mijn ziel en zaligheid in het bedrijf, aan de andere kant zie ik mijn bedrijf als iets heel functioneels.
Ik heb het bedrijf en niet andersom. (Met dank ook aan Judith, die soms op de rem staat.)”
Waarom heb je voor REK gekozen?
“Zoals ik al zei, is het belangrijk om als ondernemer iets terug te doen voor anderen. Ik wil hierbij impact maken. Niet alleen zaaien, maar ook oogsten. Je zoekt naar vruchtbare grond en dat zag ik bij Red een Kind. Een lange termijnvisie…, geen waterput bouwen die er bijvoorbeeld over twee maanden niet meer is.
Red een kind heeft een duurzaam karakter, met het gezin als basis, net als bij mij thuis”, besluit Ruud.