Kind is not enough. Be Kinder!

Red een Kind en Kinder

“Komt mijn geld wel goed terecht? Nou, jullie zitten daar in Zwolle niet op het pluche in elk geval”. Zomaar wat reacties die je tegenkomt in gesprek met donateurs. Heel goed, het is belangrijk om kritisch te zijn als donateur, maar ook om als organisatie een antwoord te kunnen geven op deze vragen. Telkens weer.

Het donatieplatform Kinder (dit spreek je uit op zijn Engels) is opgericht om te onderzoeken welke organisaties effectief zijn in hun werk. Zij lichten goede doelen door en beoordelen hen op basis van hun beschikbare informatie, de aanwezigheid van een strategie, de verantwoording over controversiële zaken (eerste fase) en de impact die uiteindelijk wordt gemaakt (tweede fase).

Volgens Karen Maas, academisch directeur van het Impact Centre aan de Erasmus Universiteit in Rotterdam en medeverantwoordelijke voor de wetenschappelijke onderbouwing van Kinder, is die eerste stap nog lang niet vanzelfsprekend. “Van de meer dan 3000 organisaties die tot nu toe zijn doorgelicht, komt slechts 40% door een eerste selectie”. In de tweede fase worden 45 criteria bekeken en gewogen. Overhead is geen direct criterium, intern beleid om fouten te herstellen wel. “We kijken bijvoorbeeld of organisaties klokkenluidersregelingen hebben en of het bestuur onafhankelijk is.” (Bron: Trouw, 2 februari 2021)

Red een Kind is inmiddels voor beide fases positief beoordeeld en geldt als rolmodel (dat wil zeggen: behorend tot de top 10% van best presterende, onderzochte doelen) op het gebied van ‘education’, ‘economic empowerment’ en ‘community development’.

Goed voor de huidige donateurs om te weten dat Red een Kind zo goed uit de bus komt, maar het is ook goed voor toekomstige donateurs. Organisaties hebben namelijk moeite om nieuwe en zeker ook jonge donateurs voor langere tijd aan zich te binden. Daarvoor wordt heel wat uit de kast gehaald. In de eigen achterban heeft dit zeker resultaat. Maar buiten deze achterban is het een stuk moeilijker. Mensen geven graag anoniem en willen ook weten dat ze een goed goed doel kiezen. Maar hoe doe je dit? Daarvoor is Kinder een uitkomst. Je geeft aan een ‘probleem’, een appeal. En je gift wordt verdeeld onder de doelen die het beste scoren in de oplossing van dit probleem.

Red een Kind scoort op de volgende 'appeals':

We gaan ervoor zorgen dat we hoog in de ranking blijven staan en de ontwikkelingen op het platform volgen. We zijn als Red een Kind namelijk heel blij dat we onze impact kunnen laten zien. Ook aan ‘de wereld’ buiten onze achterban.

 
Delen?