Foto's van sponsorkinderen offline. Red een Kind kiest voor het kind.
Deze week verandert er iets belangrijks op onze website. We tonen namelijk geen foto’s van sponsorkinderen meer.
Nieuwe sponsors kunnen vanaf deze week bij Red een Kind niet meer een sponsorkind kiezen op basis van een foto of persoonlijke informatie op de website. Simone Schoemaker is manager bij Red een Kind en zij legt dit uit: “Er is, binnen Red een Kind, andere ontwikkelingsorganisaties en in de media al langer een discussie gaande over dilemma’s rondom kindsponsoring. Waarom zetten we kinderen ‘in de etalage’? Beschermen wij kinderen voldoende? Daarbij ervaren we zelf dat de foto’s op de website een groot ongemak oproepen, juist omdat we weten dat de manier waarop kinderen op de foto staan uitmaakt of en hoe snel zij een sponsor krijgen.”
Kinderen beschermen
De keuze om foto’s van sponsorkinderen van de website te verwijderen vloeit voort uit de vraag of het ethisch verantwoord is om kinderen als ‘ambassadeurs’ van armoede publiekelijk te tonen. Schoemaker: “Als Red een Kind zijn we voortdurend bezig met de vraag hoe wij nog beter kunnen zorgdragen voor de veiligheid en integriteit van de kinderen die wij steunen, en met welke digitale ontwikkelingen in de wereld wij rekening moeten houden. We willen kinderen beschermen tegen een situatie waarin zij mogelijk later ongemak of schaamte ervaren. Elk kind is gelijk en we willen geen onderscheid maken op basis van uiterlijk of andere kenmerken.”
Wereldwijd zijn er kinderrechten opgesteld die essentieel zijn voor het werk van Red een Kind en richting geven aan de programma’s. Schoemaker benadrukt: “De bescherming van kinderen en voorlichting over kinderrechten zijn belangrijke onderdelen van onze programma’s. Kinderen en ouders ontdekken welke rechten ze hebben en leren over het belang van bijvoorbeeld onderwijs, de juiste zorg en bescherming.”
Uit de etalage
Daarom kun je, als nieuwe sponsor, vanaf nu alleen aanmelden via een algemeen formulier. Hierna ontvang je een sponsormap met foto en persoonlijke informatie van het sponsorkind thuis. Je kunt nog wel kiezen voor een specifiek land, maar kinderen worden niet langer online ‘in de etalage gezet’.
Bekijk de vernieuwde webpagina
Publicaties en andere media-uitingen over dit nieuws:
- Niet meer swipen voor een sponsorkind bij World Vision en Red een Kind (ND.nl)
- Hulporganisatie Red een Kind zet sponsorkinderen niet meer ‘in de etalage’ (NOS)
- Waarom World Vision en Red een Kind stoppen met tonen foto’s van sponsorkinderen (RD.nl)
- Christelijke hulporganisatie zet sponsorkinderen niet meer ‘in de etalage’ (CVandaag)
- Moeten organisaties stoppen met foto’s van kinderen op hun site om donateurs over te halen? (Trouw)
- Kinderen bij Red een Kind niet langer ‘in de etalage’ voor donateurs. (RTL Nieuws)
- Hulporganisatie Red een Kind stopt met kinderfoto’s om donateurs mee te werven. (Telegraaf)
- Red een Kind haalt foto’s van sponsorkinderen van de website. (christelijknieuws.nl)
- ‘Hoe lichter de huidskleur, hoe sneller een sponsor voor een kind.’ (NPOradio1)
- Red een Kind wijst ‘sponsorkinderen’ in de toekomst toe aan donateurs (fondsenwerving.nl)
- Foto’s van sponsorkinderen offline. Red een Kind kiest voor het kind (goededoelen.nl)